Start rok szkolny 2012/2013 Dzień Ziemi w CEEiK "Salamandra" w Myśliborzu
Dzień Ziemi w CEEiK "Salamandra" w Myśliborzu
Wpisany przez Violetta Mandat-Kozak   

W dniu 22 kwietnia w ramach obchodów Dnia Ziemi uczniowie Szkoły Podstawowej w Lubomierzu i Szkoły Podstawowej w Barcinku wyruszyli na dwudniowe zajęcia przyrodnicze do Centrum Edukacji Ekologicznej i Krajoznawstwa „Salamandra” w Myśliborzu. Czterdziestoosobowa grupa uczestniczyła w interesujących zajęciach terenowych i stacjonarnych, które odbywały się  na szlakach Parku Krajobrazowego „Chełmy” oraz w ośrodku edukacyjnym „Salamandra”. Pierwsze zajęcia polegały na łowieniu i obserwacjach mikroskopowych bezkręgowców – mieszkańców rzeki Jawornik. Podczas drugich zajęć terenowych uczniowie poznawali relikty wulkanizmu Pogórza Kaczawskiego na przykładzie Wzgórza Rataj wzniesienia o wysokości 350 m n.p.m. Wzgórze położone jest około 0,8 km na południowy wschód od Myśliborza i porośnięte grądem. W runie lasu uczniowie rozpoznawali geofity: przylaszczki, kokorycze, zawilce gajowe i żółte. Na szczycie wzniesienia w wyrobisku dawnego kamieniołomu młodzi przyrodnicy zobaczyli pomnik przyrody nieożywionej „Małe Organy Myśliborskie” czyli ponad 40-metrowej wysokości ścianę zbudowaną z wyraźnie od siebie oddzielonych słupów bazaltowych, przypominających wyglądem piszczałki organów (stąd nazwa). W Wąwozie Myśliborskim rezerwacie florystyczno-geologicznym będącym fragmentem doliny potoku Jawornik uczniowie m. in. rozpoznawali na podstawie przewodników rośliny zielne - zwiastuny wiosny. Zajęcia stacjonarne poświęcone były dwóm zagadnieniom: żywności i bioróżnorodności ptaków występujących na terenie Parku Krajobrazowego „Chełmy”. Uczniowie przeprowadzali badania laboratoryjne składników żywności oraz zapoznawali się z gatunkami ptaków charakterystycznych dla obszaru Pogórza Złotoryjskiego.

Violetta Mandat - Kozak

alt  alt

                                          "Organy Myśliborskie"


alt

CEEiK "Salamandra"

 
Zarejestruj się lub zaloguj aby dodać komentarz do tego artykułu.